96% av alla företag fattar inte grejen

May 31, 2017

Kunder sliter fortsatt mycket hårdare än företagen de tvingas handla med Det ligger i vår natur att vi måste få insikter för att motivera attityd och beteendeförändring. I en undersökning nyligen framgick det att 96% av alla företagen i dag är lösningsorienterade (drivs genom företagsperspektivet) … endast 4% är insiktsorienterade (drivs genom kundperspektivet). Med största sannolikhet jobbar du i ett företag som tillhör gruppen som är lösningsorienterade, ändå går snacket i alla kanaler och sammanhang om att sätta fokus på kunden där det råder inflation i ord som centent, voice of customer etc. Vi bloggar snart sönder och samman oss i ämnet.

 

Vad är det då 96% av alla företag inte förstår eller ständigt missar?

 

Kort handlar det om 2 grundläggande insikter – vad kunden ser och vad kunden möter.

1.    Varumärket - Vad är det du säger och hur hänger det ihop med vad du gör?

2.    Köpresan - Vad krävs av din kund före, under och efter köp för att en affär skall bli av där ett kundvärde genereras.

 

När man jämför alla de moment som en kund i dag är tvungen att passera för att ett köp skall äga rum, är det i nästa alla fall avsevärt mycket mer arbete än det arbete företag själv lägger ner för att leverera sin lösning. Vad skulle hända i en kundrelation om företaget tar över en del av de moment som kunden i dag är tvungen att hantera för att kunna köpa lösningar från företag? Hur skulle företagens kundvärde utvecklas och vilken inverkan kan det få när det gäller företagets lönsamhet?

 

När vi handlar en produkt för att ta en digital bild så erbjuder tillverkare och företag olika lösningar. Systemkameran, pocketkameran eller smartphonen. Försäkringar, garantier, tillbehör och service relaterade till produkterna.

Kunden å andra sidan börjar i en helt annan ända än en teknisk produkt och dess eventuellt relaterade tillbehör. En bakomliggande faktor kan vara utmaningen i att ta häftiga bilder på en safari under en resa till Sydafrika. En annan kan vara att ta bra bilder på studenten. En tredje kan vara att ta en selfie med en känd fotbollsspelare på en fotbollsmatch.

 

 

Alla vet vi att hemelektronikbranschen är hårt konkurrensutsatt och sliter för att vara lönsamma. Trots detta är det få om ens någon som ingår i de 4% och levererar en insiktorienterad lösning för kunder med behov att ta bilder i olika sammanhang. Ett hygienkrav borde i alla fall vara att börja prata om rätt saker i förhållande till kundens aktuella behov?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

October 23, 2017

Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic

© 2018 by customer company

  • LinkedIn Social Icon
  • Wix Facebook page