Några ord vid graven

October 23, 2017

Varumärken siktar högt men levererar de? Oavsett vad de faktiskt säljer, är många företag officiella uppdragsdeklarationer rena nonsens. Visst, de genererar en produkt eller tjänst - men de vill också oftare göra världen till en bättre plats (påstås det).

 

En uppdragsdeklaration (mission) fungerade traditionellt som ett sätt att berätta för potentiella aktieägare och investerare mer om ett företag och dess syfte. Idag är det lika mycket ett uttalande för anställda och kunder. Mission uttalanden tillät företag att definiera och etablera sitt varumärke, berätta för läsaren exakt vad företaget gör och hur, så kortfattat och specifikt som möjligt.

Jag har sökt efter de mest inspirerande uppdragsfordringar, från Googles enkla uppdrag till Virgin Atlantics mer högtflygande poetiska mål.

 

Det är uppenbart att ett tydligt varumärkeslöfte kan vara ett bra sätt att fokusera och dela företagets övergripande mål. För företag som inte har en verksamhetsmodell som bygger varumärket har också svårare att ge medarbetarna och kunderna ett tydligt fokus för deras ansträngningar. Har ditt företag en uppdragsförklaring som ger en tydlig känslomässig belöning som är unik och aktiverad genom ett tydligt bemötande och en konsekvent attityd? Om inte, vad tycker du att det borde vara?

 

Ett framgångsrikt företag har en story som säljer, som går att köpa in sig i och framför allt, som är underhållande på ett naturligt sätt. Varumärket behöver återerövras och inte bara viftas bort som något din "PR byrå" tar hand om. Tvärt om, ditt varumärke skall vara så starkt att det käkar din PR-byrå till frukost. Det skall hålla för att bygga unika band mellan företag, medarbetare och kunder.

 

Det är dags att gå hem ifrån den här begravningen och ta hand om ditt varumärke, aktivera din story och uppgradera din kunder till fans. Mission, Vision & Values är död, länge leve varumärket!

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

October 23, 2017

Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic

© 2018 by customer company

  • LinkedIn Social Icon
  • Wix Facebook page